Logo strony

Ogłoszenie Wójta Gminy Białe Błota w sprawie aktualizacji gminnej ewidencji zabytków

Zgodnie z art. 4 i 5 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r. Wójt jest zobowiązany do prowadzenia gminnej ewidencji zabytków, która jest podstawą do sporządzania programu opieki nad zabytkami. Wójt prowadzi gminną ewidencję zabytków w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy.

W gminnej ewidencji zabytków powinny być ujęte:

  1. zabytki nieruchome wpisane do rejestru;
  2. inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków;
  3. inne zabytki nieruchome wyznaczone przez wójta w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.[1]

Aktualizacja gminnej ewidencji zabytków wynika również z art. 7 ust. 1 pkt. 9 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., gdzie wskazano, że „Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.”

Jednym z etapów będą prace w terenie polegające na wykonaniu dokumentacji fotograficznej. Prace inwentaryzacyjne odbędą się od 30 do 31 października 2024 r.

Zwracam się z prośbą do mieszkańców Gminy Białe Błota o nieutrudnianie prac dokumentacyjnych i w miarę możliwości udostępnienie obiektów zabytkowych na czas prowadzenia badań.

Jednocześnie zwracam się z prośbą o przedstawienie propozycji dodania/usunięcia obiektów do/z gminnej ewidencji zabytków w dniach od 24.10.2024 r. do 31.10.2024 r.:

  • drogą elektroniczną na adres: monika.kobus@bialeblota.eu,
  • drogą korespondencyjną na adres: Urząd Gminy Białe Błota, ul. Szubińska 7, 86-005 Białe Błota, z dopiskiem „gminna ewidencja zabytków”,
  • bezpośrednio do Urzędu Gminy Białe Błota, ul. Szubińska 7, 86-005 Białe Błota, (sprawą zajmuje się Pani Monika Kobus).

Wykaz obiektów ujętych w gminnej ewidencji zabytków znajduje się w Zarządzeniu nr 2/2022

Wójta Gminy Białe Błota z dnia 13 stycznia 2022 r. w sprawie przyjęcia Gminnej Ewidencji Zabytków Nieruchomych Gminy Białe Błota.

Informacja telefoniczna:  (52) 311 17 50

[1] Utracił moc z dniem 18.05.2023 r. w zakresie, w jakim ogranicza prawo własności nieruchomości przez dopuszczenie ujęcia nieruchomości jako zabytku nieruchomego w gminnej ewidencji zabytków, bez zapewnienia właścicielowi gwarancji ochrony prawnej przez dokonaniem takiego ograniczenia, na podstawie wyroku TK z dnia 11 maja 2023 r. sygn. akt P 12/18 (Dz. U. poz. 951).

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności