Jesteś tutaj

Podejrzewasz, że masz koronawirusa?

22 Październik 2020

Podejrzewasz, że masz koronawirusa?

Osoby zakażone koronawirusem zwykle mają:

  • wysoką gorączkę,
  • duszności,
  • kaszel,
  • kłopoty z oddychaniem.

Rzadziej pojawiają się takie objawy jak utrata węchu i smaku, bóle mięśni i głowy, biegunka, wysypka.

Jeśli masz takie objawy, skontaktuj się z Twoim lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej za pośrednictwem teleporady. Lekarz może zlecić Ci test na koronawirusa.

Białe Błota - teleporada:

NZOS Centrum Medyczne Ikar w Bydgoszczy utworzony przez Centrum Medyczne Ikar - Borowicz sp. j.
ul. Barycka 38
Białe Błota
tel. 52 322 99 99

Twój stan jest ciężki? Nie czekaj. Zadzwoń na numer alarmowy 112 lub 999 i uprzedź, że możesz mieć koronawirusa.

Jeśli byłeś za granicą, w krajach, w których wiele osób choruje, ale nie zaobserwowałeś u siebie wyżej wymienionych objawów, to kontroluj swój stan zdrowia, czyli mierz temperaturę ciała oraz zwróć uwagę na występowanie objawów grypopodobnych (złe samopoczucie, bóle mięśniowe, kaszel).

Jeśli nie jesteś obywatelem Polski, kraju UE lub EFTA, po przyjeździe do Polski jesteś zobowiązany poddać się obowiązkowej 10-dniowej kwarantannie.

Jeśli miałeś kontakt z osobą chorą lub zakażoną koronawirusem, to bezzwłocznie, telefonicznie powiadom stację sanitarno-epidemiologiczną: dzwoń do Centrum kontaktu COVID-19. Infolinia czynna całodobowo 22 25 00 115.

Jeśli masz pytania związane z koronawirusem, zadzwoń na infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia: 800 190 590.

Jeżeli jesteś za granicą, to dzwoń pod numer infolinii 22 125 66 00

(połączenia płatne zgodne z cennikiem operatora).

Możesz też skorzystać z porady online:

Wypełnij formularz i skorzystaj z e-wizyty

Jakie są zasady zlecania testów?

Jeśli masz takie objawy, jak:

  • temperatura ciała powyżej 38 stopni Celsjusza
  • kaszel
  • duszność
  • utrata węchu lub smaku,

lekarz podstawowej opieki zleci Ci test za pośrednictwem aplikacji gabinet.gov.pl i przekaże Ci informację o mobilnych punktach pobrań, tzw. drive thru, w których możesz wykonać badanie. W drodze na badanie nie korzystaj z transportu publicznego!

Jeśli jesteś samodzielny, udaj się do punktu drive thru, by wykonać badanie. Lista punktów dostępna jest na stronie: Link do informacji o teście w mobilnym punkcie pobrać na stronie pacjent.gov.pl

Zabierz ze sobą dokument ze zdjęciem i podaj nr PESEL. Na miejscu nie wysiadaj z auta. Wymaz z nosogardzieli zostanie pobrany przez otwarte okno samochodu. Test jest bezpłatny.

Jeśli nie jesteś samodzielny i nie możesz udać się do drive thru, lekarz POZ skontaktuje się telefonicznie z Wojewódzką Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną (WSSE) i przekazuje informacje o konieczności wykonania testu. WSSE wystawi zlecenie testu i wyśle do Ciebie karetkę „wymazówkę”.

Informację o wyniku testu znajdziesz w Internetowym Koncie Pacjenta. Jeśli wynik testu będzie pozytywny, lekarz rodzinny informuje Cię o wyniku i o konieczności udania się do oddziału zakaźnego lub obserwacyjno-zakaźnego. W szpitalu podejmowane są decyzje o:

  1. przyjęciu do szpitala,
  2. rozpoczęciu izolacji w izolatorium (w izolatoriach mają przebywać m.in. osoby, które nie mogą odbyć kwarantanny w domu, aby nie narażać na zakażenie koronawirusem najbliższych),
  3. rozpoczęciu izolacji domowej.

Jeśli masz objawy infekcji, ale lekarz nie stwierdzi objawów kwalifikujących do skierowania na badanie w kierunku SARS-COV-2, wtedy umawia następną teleporadę w ciągu 3-5 dni od pierwszej wizyty.

Ważne kontakty:

  1. Numery alarmowe – 112 lub 999
  2. Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Bydgoszczy
    Centrum kontaktu COVID-19
    – infolinia całodobowa 
    22 25 00 115
  3. Narodowy Fundusz Zdrowia – infolinia 800 190 590
  4. NZOZO Centrum Medyczne IKAR w – ul. Barycka 38, Białe Błota, tel. 52 322 99 99
  5. Wojewódzki Szpital Obserwacyjno-Zakaźny im. Tadeusza Browicza

ul. Św. Floriana 12, Bydgoszcz
tel.  (52) 325 56 34, (52) 325 56 03

Infolinia dla Głuchych

Infolinia w sprawie koronawirusa dla osób głuchych

Jak połączyć się z tłumaczami? Istnieje kilka możliwości:

Infolinię obsługuje Polski Związek Głuchych. Jest dostępna w trybie 24/7.

Zachęcamy do skorzystania z infolinii także personel medyczny, z którym skontaktuje się osoba niesłysząca

zamknij x

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej jak je wyłączyć.